lørdag den 8. februar 2014

Anemoner i smukke farver


                     

Vi fik gæster i går, der havde de smukkeste Anemoner med til os, røde, pink, violette og rosa farver. For mig er Anemonen en blomst jeg ikke har stor erfaring med, nu skal vi helt sikkert have den i haven. 

Ved jeg har nogle rigtig haveksperter mellem mine læsere, jeg håber I vil hjælpe.

Kan jeg bruge Anemonen som bunddække? 

Hvad er din erfaring med Anemoner, hvor trives de?

Link gerne til et indlæg eller en side om Anemoner...

På forhånd tak, og rigtig god weekend.

8 kommentarer:

  1. Anemoner kan godt være svære i haven. Jeg har haft held til at plante nogle skyggefuldt mellem nogle træer .. men der er også noget med jordbunden etc.

    SvarSlet
  2. Anemonerne på billedet er Franske Anemoner, de kan ikke overvintre i Danmark, det er en knoldplante og knolden tages op og overvintrer frostfrit.
    Den hvide Skovanemone kan du bruge som bunddække og kan overvintre.
    Plantecentrene har begge dele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det nok smart at have den hvide som dække og de andre i krukker, der kan tages ind.

      Slet
  3. Jeg satte franske anemoner ud i et højbed for 4-5 år siden. Jeg havde fået at vide at de skulle tages op om vinteren, men så forkælede er mine planter altså ikke. Så jeg tænkte, at så måtte de jo bare glæde mig det ene år. MEN de kom igen...og igen...og igen. I sommer var der kun en enkelt lille fokølet spire tilbage så nu har de nok fået nok og er gået til. Men smukke er de, så i år vil jeg have dem i en krukke.
    kabistrik.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karina, det prøver jeg, her kommer de nok heller ikke op...

      Slet
  4. Kender du blå anemoner? Knap så tålmodige som de hvide, men meget fine. Franske anemoner har jeg opgivet, vi har både tidlig og sen nattefrost men måske du bor lidt lunere :)

    SvarSlet
  5. Jeg har også haft de franske anemoner langs en gavl mod syd/vest hvor de blomstrede fint flere år i træk- så måske med lidt gran over eller lignende dække man kan slippe for at de dør.. men ellers koster en pose med nye knolde jo ikke alverden hvis man ikke lige når at få dem ind :-)

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.