mandag den 19. juni 2017

Miljøvenlige garner (Øko, GOTS, Lokal, farver)♻️✅


Er du til bæredygtighed, økologi og socialt ansvar i din hverdag? Så er du det nok også når det kommer til garn.

Jeg strikker ikke nok i økologiske garner - i forhold til hvad jeg gerne ville. Min undskyldning har været at der er for få mærker, med et godt farveudvalg... Men efter en længere undersøgelse af hvad der er på markedet, så må jeg sige at jeg er positivt overrasket. Der er utrolig mange brands der arbejder på at blive mere miljøvenlige og tage deres etiske ansvar for det garn de producere.

Ved at søge på Google fandt jeg en lang række brands (ikke butikker men garngrosister), der har økologi i deres sortiment.
Jeg lister dem her under. Og kender du til et jeg har overset, så skriv gerne garn mærket + garn navnet i en kommentar (ikke link, det ryger i spam). Jeg tager udgangspunkt i garn fra vores nærområder og garn der er til at få i Danmark, så det ikke skal sendes med fly til os fra den anden side af kloden :-)
Jeg vil løbende opdaterer denne liste, efterhånden som jeg finder økologiske brands. 


Miljøvenlige garner, behøver de være økologiske?
Ikke nødvendigvis, der er mange faktorer der spiller ind, i forhold til det at lave garn. Noget af det som jeg ser som værende vigtigt, er også at der ikke er en kæmpe miljøbelastning i forhold til transport. Derfor kan det være et godt tiltag at købe garn der er lavet i dit nærmiljø - garn der ikke er fløjet ind fra den anden side af kloden. 
Jeg kan godt lide tanke om at vi igen får flere garnproducenter til Danmark, PT har vi Hjelholt på Sydfyn og Henrichsens uldspinderi nær Skive. 2 spinderier vi kan være stolte af. Meget af det lokalt produceret uld i Danmark kommer fra de 2 spinderier - et af mine Mikro garner som jeg er ret vild med er Hammershus garn fra Fredsminde Unika garn, garnet er spundet på hjelholt og farvet af Lene selv.

Hos Scandinavian People Fashion, finder du lækker organiske garner, der ikke har været ude for en lang transport læs mere i kommentarfeltet her under

Eller genbrugsgarn, som de har gang i hos Jarbogarn i Sverige. "et 100% genanvendt bomuldsgarn der fremstilles af rester og fraklip ved fremstilling af t-shirts. Dette er muligt gennem sortering, for senere at blandes, kartes, sættes sammen farvevis og til sidst spindes til til et garn."

Der er mange måde at værne om vores miljø på. Når du ikke gider dit strikkede tøj længere, så send det til Genbrug, eller er det for slidt, send det til gen-anvendning. 

Kender du til gode projekter, der laver garn ud af genbrug?

En god social bæredygtig historie
Jeg faldt pladask for White Nile cotton da jeg så garnet på Knitwork strikkefestivalen i København sidste år. Og i vinter var jeg så heldig at Birgit, kom forbi Tisvilde Højskole, hvor jeg underviste sammen med Vithard, og fortalte om sit produkt.... JEG ER SOLGT.  Jeg har snuppet lidt tekst fra hendes hjemmeside...

 "Vores ide og opstart i 2011 var lidt af en impulsiv handling som havde sit udspring i oplevelse af områdets ekstreme fattigdom. Fattigdom som afføder; sult, sygdom, vold, misbrug og arbejds-løshed. Jeg var udstationeret som frivillig sygeplejerske i fem måneder på et børnehjem som husede 250 børn, ikke langt fra hvor bomulden i dag bliver produceret. Desværre var det ikke kun børnehjemmet, men også omgivelser og det omgivende samfund der savnede muligheder for vækst. Økologisk bomuld havde ingen dog kendskab til, så med hjælp fra internettet og manualer om øko-logisk bomuldsproduktion i troperne, sprang lokale ildsjæle, min ældste søn og jeg ud i det. 

I det første år brugte vi meget energi på at samstemme vores erfaringer og vores forskellige kulturelle tilgange. 


Vi er altså drevet af sociale ansvarlige værdier og et bære-dygtigt engagement, og derfor ikke i første instans af marked og analyser på efterspørgslen af økologisk dyrket bomuld."

Bomulden er håndspundet i Uganda, Kvinderne er kommet i arbejde, der er omlagt til økologisk landbrug. Og ikke nok med det, så arbejder Birgit på at få brugt spild produktionen (bomulds kapsler og kerner) til at lave olier og cremer af - her under min graviditet er jeg storforbruger af hendes olie... før brugte jeg den "bare" i håret, men lige nu får maven også en gang olie dagligt.  Glæder mig til at se hele hudpleje serien når den er på plads.





Et af de brands jeg arbejder rigtig meget med er BC Garn i Kolding, og de har været så søde at låne mig denne oversigt over de økologiske  mærker.
Mange af mærkerne er svære at gennemskue, nogle mærker er lette at få, mens andre, såsom GOTS mærket er langt mere besværligt - men et mærke der er en garanti for bæredygtig økologi og social ansvarlighed.

Jeg har fundet et par garn leverandører der har GOTS certificerede garner.
Det første er BC Garn hvor bla. Semilla'en er et af de mange økologiske garner de har. Semilla har jeg strikket en del i, det er et dejligt blødt uldgarn, der kommer i utroligt mange skønne farver.

Det norske brand Dale garn har ligeledes en række GOTS certificerede garner. Pure eco serien. Her er jeg særligt vild med Pure eco baby wool der kommer i de smukkeste farver... neutrale, pasteller, klare og brændte farver.

Stof & Stil har også GOTS på enkelte af deres garner, jeg har ikke strikket i nogle af dem, men kan forestille mig at deres Økologiske bomuld er ret lækker.

Mayflowers økologiske Cotton 8 er også GOTS, farve udvalget er nu ikke det bedste - lidt for meget mormor til min smag.

Garnpusher, har adskillige GOTS certificerede garner, men der er ikke mange farver at vælge mellem - endnu.

Gepard garn, er ved at få GOTS certificeret, det betyder at deres økologiske garner er ved at overgå til mærkningen, der er stadig få økologiske varer på hylden der endnu ikke er GOTS.

Pakucho vegansk garn

Rosy  Green Wool Tysk firma, med høje krav til deres produkter. Forhandles i Danmark via ecoknitting.


Mondial har i skrivende stund 3 garner


Det var de mærker jeg kunne finde ved at søge efter GOTS certificeret garn på onkel-google.

Men hvad er GOTS? 

KRITERIER TIL GOTS (øko-mærkning)

Kriterierne består af krav til:
Miljø på alle stadier af fremstillingen.
Spildevandsbehandling
Kvalitet af det færdige produkt
Sociale krav baseret på de vigtigste normer fra Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO)

Tekstilproducenter er i stand til at eksportere deres økologiske tekstiler og beklædning med en certificering accepteret på alle større markeder. Læs mere om GOTS her

Jeg ville ønske at garnfirmaerne ville være bedere til at gøre reklame for deres økologi, bæredygtighed og sociale ansvarlighed. Der er ikke mange brands der fortæller historien, og gør os forbrugere opmærksomme på at de har produkter med god samvittighed på deres hylder. 


12 kommentarer:

  1. Hej Charlotte Krea Deluxe har også et lækkert øko uldgarn

    SvarSlet
  2. Rosy Green Wool producerer lækkert, blødt økologisk uldgarn - der kan vaskes i maskine!
    Mvh. Susanne / Grønne unger

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da et fantastisk firma, undre mig over at de ikke kom op i min Google søgning - viser igen hvor vigtigt det er at søgeords optimerer sin shop. Fantastiske holdninger det har til deres produkt.

      Slet
  3. Rowan har garnet "Revive" som er lavet af genanvendt bomuld, silke og viskose. De har også tidligere haft økologisk bomuld, så vidt jeg husker, men de var nok for tidligt ude. Deres linie "British Sheep Breeds" (nu også udgået) var lokalt produceret uld i uldens naturlige farver alt efter fårerace.

    Knithouse.dk har kvaliteten Knithouse Denim som er lavet af genbrugsdenim.

    Organicdesigns.dk forhandler GOTS-certificeret Wensleydale-uld og nogle garner fra O-Wool, hvoraf i hvert fald nogle også er GOTS-certificeret.

    Bemærk: Et vigtigt kriterium i GOTS-certificering er også at materialerne/råvarerne er økologiske - noget med 70 eller 90 procent af fibrene i fx tekstiler, så vidt jeg husker.

    Dejligt med fokus på det miljøvenlige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. GOTS må pt være det ultimative "øko" mærke. Jeg undre mig dybt over at garnfirmaer og garnbutikker ikke gøre større reklame for GOTS. Mit lille indlæg har været igennem den store Googlesøgning, og jeg har brugt flere timer på at finde garn. Det er åbenlyst ikke der der er i fokus ude hos grossist og butiksledene... Endnu

      Slet
  4. Tilføjelse til listen: Ecobutterfly, som bl.a. laver det lækre Pakucho. Det er, så vidt jeg husker, også GOTS-certificeret. Og Shilasdair
    Drops har også nogle økologiske garner.
    Hos Tøndering strik kan man få økologisk, delvis genbrugt cashmere.
    Dejligt at der ENDELIG kommer mere fokus på dette område, jeg har efterlyst det i en del år. Nu skal vi lige have dyrevelfærden med også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, dyrevelfærd er et must. Men også noget vi som forbrugere må være villige til at betale ekstra for. Første-ledet inden for garn er nemlig dem der tjener mindst på det garn deres dyr producerer. Mange steder i verden vælger landmændene at brænde ulden frem for at sælge den, da uld prisen er så lav.

      Slet
  5. Kære Charlotte, der findes vores butik som sælger kun 2 kvaliteter: bæredygtig uld som er lavet af svensk garn tilsat NewZelandsk Uld, som gør uldgarn total brugelig. Al indfarvning foregår i Litauen, så råstof flyttes ikke længer rund end om Østersøen og sælges på Bornholm samt på netter www.people-fashion.nu som bruge det garn til sine egne produkter. Ca. 28 farver og hørgarn som er bæredygtig ca. 200 farver og 4 tykkelser. Vi er de eneste i DK som forhandler hørgarn på det niveau. Butik har helt fantastisk historie og drives af en miljøuddannet person. God aften til dig og rigtig spændende video du sender :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor spændende jeg googler jer fluks og linker :-) FEDT med lækkert hør - en stor mangelvare på markedet.

      Slet
  6. Hej Charlotte

    SÅ skønt at du tager emnet om bæredygtigt garn op. Det er noget, jeg i den senere tid selv at begyndt at tænke mere over. Og det er i sandhed på tide, at der kommer mere fokus på det.

    I min egen søgning efter økologiske garner faldt jeg over italienske Mondial, der har tre økologiske og tilsyneladende også GOTS-certificerede garner i deres sortiment. Jeg har ikke selv prøvet at strikke i garnet, så jeg kan desværre ikke sige noget om kvaliteten, men bare det, at det er certificeret, gør mig interesseret.

    Se mere her:
    http://www.lanemondial.it/it/filati/filati-biologici


    Kh
    Emilie
    @skyggeskjul

    SvarSlet
    Svar
    1. Den må jeg lige ind og finde og linke til 1000 tak :-)

      Slet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.