mandag den 19. marts 2018

5 tips der gør dig til en bedre sokke strikker (video på dansk)🎥

De fleste af os skandinaver elsker et par gode håndstrikkede varme og lækre sokker. 

Mange af os har også en sokkeopskrift som vi har strikket efter i årevis, nogle endda årtier. Når jeg er ude og undervise i at strikke sokker, er det langt de fleste der foretrækker de gode gamle strømpepinde, hvorimod nye strikkere, altså som i nye strømpe strikkere, de foretrækker magic loop. 

De 5 problematikker jeg oftest høre:
  1. Hvorfor er mine sokker for løse / stramme?
  2. Hvorfor får jeg huller når jeg samler masker op langs hælen?
  3. Hvorfor poser mine sokker i hælen / hvorfor strammer hælen?
  4. Hvorfor bliver mine tå op sokker for stramme i benet?
  5. Hvorfor får jeg sådan nogle riller, der hvor jeg skifter pind (stiger)?
Til de 5 problematikker findes der faktisk nogle ret enkle løsninger. 



1. Når sokker bliver for stramme eller løse, kan der være flere ting på spil, for du har jo naturligvis tjekket strikkefastheden ikke? Problemet er ofte at ben er forskellige og det er fødder også. Opskrifter er lavet til standard fodlængder med dertilhørende standard ben omkreds. Men vi ved jo alle at der findes tynde, tykke og lige midt i mellem ben, og det er de der lige midt i mellem ben, som opskrifterne er skrevet til. 
Når sokkerne er for løse, fordi du har tynde ben, så kan du slå færre masker op, den letteste metode, er bare at måle på de sokker der er for løse, og så fjerne de overskydende masker. Det betyder naturligvis at du skal regne lidt ved hælen og tåen / tåen hælen senere... Men det er nu let nok, de fleste hæle er strikket over halvdelen af sokkens masker, og mellem vendingerne har du lige så mange masker som din hæl er bred (ca 3-5 cm).
Når sokke er for stram fordi din læg er bred, så skal der flere masker til på benet, men tages gradvist ind på vej ned mod anklen - på mine tykke ben, der starter jeg med 80 masker og slutter med 60 nede i anklen, jeg tager ind over 2 omgange fordelt over 5 cm lige inde anklen. Du gør det modsat, strikker du tå op, så tager du ud op ad benet. 

2. Huller langs hælen når du strikker hælklap fra skaftet og ned, er en kendt problematik. Den løses lettest ved at lade være med at strikke kantmasker, og når du når til overgangen mellem hæl og top, så strikker du et par ekstra masker op i hver side. 

3. Når hælen ikke passer... så er det igen fordi, sokker er skrevet til standard fødder, men nu er det nu engang sådan at nogle af os har en høj vrist, og andre en lav - de færreste af os har en lige midt i mellem størrelse. Timeglas hælen passer godt til dig med en lav vrist, mens hælklap passer godt til dig med en høj vrist. Og strikker du norsk mønster strik på dine sokker, men anvender en opskrift, der bare er til glatstrik, ja så mangler du lidt elastik - tilføj flere masker. 

4. Min sok fra tåen op strammer i ribben (aflukningen)... Den er god nok, du har lukket fast af, det skal du ikke, du skal bruge en elastisk aflukning, en ribaflukning eller en syet aflukning. 

5. Stiger eller riller der hvor du skifter pind... Det er en klassiker, det handler om at du et øjeblik, mens du skifter pind og tager garnet op for at strikke igen, mister trådspændingen. Dette kan løses meget let. når du har strikket 2 masker på den nye pind, så strammer du let til i garnet - ikke for meget, bare lidt. Gør det hver gang. 

Læs mere om årets Strikke bootcamp - Bliv en ørn til at strikke sokker lige her 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.