mandag den 29. maj 2017

Farverigt vintage inspireret strik til de mindste (nyt babyhæfte med babystrik)


Da jeg i januar fandt ud af at jeg var gravid, stod den pludselig på babystrik... Alt hvad jeg følte mig inspireret til var at strikke til vores lille baby. Først strikkede jeg lidt efter andres opskrifter, det er jo ikke mange baby designs jeg har i mit repertoire, men det kommer der nu.

Tilbage i 2016 arvede jeg et par kasser med gamle vintage strikkeblade fra Vivian Høxbro, og da jeg i forvejen arbejder lidt på et hæfte med 6 vintage inspireret modeller til voksne - synes jeg det var en rigtig god ide også at se på de gamle baby opskrifter og lade mig inspirere af disse.

Det kommer der et lille babyhæfte med 6 vintage inspireret babystrik ud af (naturligvis farverigt). Det er super sjovt og inspirerende at sidde med de gamle blade og studere opskrifter. Først og fremmest er opskrifterne meget sparsomme for information, i mange af bladene er forkortelserne ikke forklaret, og der er heller ikke beskrevet at mønsteret skal placeres centralt... Det går de ud fra man ved som strikker, at man har en viden inden man går i gang. Alle opskrifter er i bare 1 størrelse, så kan du selv regne den størrelse ud du skal bruge ud fra den givne størrelse.

Hvad der kom bag på mig, er at der dengang strikkes i gode klare farver, ikke de der meget dusch pasteller vi ser i dag... Og det gør mig glad, jeg synes mange af de små babyer i dag ligner små kedelige leverpostej klatter i i barnevogn, i deres grå, beige, pudder rosa/ plaster farvet tøj. Det er en smagssag, det er jeg klar over, men når du følger med her på bloggen, og strikker mit design, så ved du at jeg er til gode klare farver, ikke at der ikke kan snige sig nogle mere afdæmpet farver ind, det kan der godt, men som udgangspunkt så bruger jeg de klare farver, de gør mig glad, og jeg synes de fleste mennesker kommer til at se mere livsglade ud, når de får lidt farve på.

Mange af opskrifterne fra 40'erne og 50'erne er utroligt raffineret, og der er anvendt teknikker, der er utroligt smukke. Det vil jeg naturligvis beholde, men samtidigt vil jeg også forenkle nogle ting en smule, så som at strikke strømpebukser fra tå'en op med kilehæl, tilføje lidt patentstrik i en opskrift, hvor jeg er inspireret af en drejet rib. Strikke rundt når det giver mening i stedet for at strikke frem og tilbage på pinden og sy sammen - dermed ikke sagt at der ikke kommer modeller hvor du skal sy sammen, nogle gange giver det god mening med en sidesøm.

Til mit nye hæfte har jeg nøje udvalgt farver og garner som jeg er vild med, men ud over det vil jeg til hver opskrift give 3 garnalternativer, ud fra følgende kriterier, der skal være garn fra et stort, et lille og et økologisk brand. Garnene behøver ikke at have det samme indhold, men må kunne ramme den samme strikkefasthed. I skrivende stund har jeg arbejdet med 3 modeller og følgende garner,  Lille Lerke og Lerke fra Dale Garn, Babysilk fra Du Store Alpakka, Rasmilla's tykke yndlingsgarn fra Rasmilla, Økologisk hverdagsuld fra CaMaRose, Bøllefrø fra Tante Grøn, lanolin uld fra Dale Garn.


Størrelserne i mit hæfte bliver gradueret fra str 0 mdr til 2 år i følgende intervaller; 0 -3  mdr / 56 CL, 3 - 6 mdr / 68 CL, 6 - 9 mdr / 74 CL, 9 - 12 mdr / 80 CL, 12 - 18 mdr / 86 CL og 1,5 - 2 år / 92 CL. Det er første gange jeg arbejder med 6 størrelser i en opskrift, og det er selvfølgelig også det der gør at du må betale lidt mere, end når der er gradueret i de sædvanlige 4 størrelser. Det giver nemlig et større regnearbejde, og kommer til at fylde mere og den tekniske redaktør får også mere at lave.

Af pindene har jeg følgende modeller:



Leia's fineste kjole & Noah's fineste vest. De 2 opskrifter er bygget op om den samme start, og hvor der til Leia's fineste kjole strikkes et skørt på, fortsættes der i patentstrik til Noah's fineste vest. Indtil videre, har jeg strikket op i Babysilk, og nu ligger der noget lækkert økologisk garn fra Gepard og venter på at blive afprøvet. Kjole og vest er strikket oppefra og ned efter.
Den lille træ kanin er fra Wooden Makings (dette er ikke en reklame, jeg er bare vild med deres legetøj)


Carl's hverdags shorts. Denne opskrift er den eneste jeg har færdigbearbejdet endnu, den er strikket op i følgende garner; Lerke, Rasmilla's tykke yndlingsgarn og Økologisk hverdagsuld. De enkle shorts, går godt op på maven og holdes oppe af et par fede seler - de kan selvfølgelig også bruges af små piger.


Karla's sommerdragt. En sød dragt strikket i 2 dele hvorefter den sys sammen i siden. Detaljen med blondestrik i siden og op langs selerne er jeg vild med, og så har jeg strikket en hestetømme og bundet i taljen i stedet for et silkebånd.  Indtil videre er den kun strikket i Lille Lerke. Jeg overvejer G-uld's merino som et af mine alternativer, men skal lige tjekke strikkefastheden først.
Kraven og den søde bidering er fra Lille Oktober, som du finder på Instagram


Edel & Erik's sparkebukser. eller strømpebukser om du vil. Denne opskrift er jeg ikke helt færdig med at arbejde på, her har jeg endnu kun strikket op i 2 af de 3 garner. Jeg har brugt Bøllefrø fra Tante Grøn, det er de gule og Lanolin wool fra Dale garn.

Kender du et lækkert øko mærke eller et lille garnfirma, som du synes jeg skal prøve?

Det er nu muligt at købe bogen lige her

48 kommentarer:

  1. Først og fremmest tillykke. Hvor skønt, at der endelig kommer babystrik med farver. Jeg har strikket SÅ mange grå pudderfarvede og sart (som i meget sart) lyserøde babyveste og -trøjer m.v. de senere år. Jeg er helt vild med sommerdragten.
    Kh Liselotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler 1000 tak - vi glæder os bare SÅ meget... Og så glæder jeg mig over endelig at lave baby opskrifter :-)

      Slet
  2. Tillykke, hvor er det skønt at du venter dig. Spændende.

    SvarSlet
  3. Ej hvor dejligt �� Stort tillykke med den kommende baby ��
    Dejligt med noget farvet til de små det trænger de til ����
    Er selv ved at strikke børne tøj med farver, i håbet om de unge mødre snart har fået nok af ingen farver ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes jeg ser at der kommer mere farve på, ikke de helt rene og klare farver som jeg selv foretrækker, men det jeg kalder mørke pasteller... Så mon ikke den farve forskrækkethed vi har set i et par år, er på vej ud?

      Slet
  4. STORT tillykke. Hvor er det dejligt for jer. Altid hyggeligt med en lille ny verdensborger. Lyder lækkert med farverige Babyopskrifter. Dem glæder jeg mig til. Ved I hvad I venter - en pige eller en dreng? Spændende. ������❤️��

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi venter os en lille pige - og glæder os helt vildt.

      Slet
  5. Dejlig nyhed.....tillykke med maven. Jeg er rigtig glad på jeres vegne, jeres livs glæde.

    SvarSlet
  6. Stort tillykke til jer begge. Og hvor jeg glæder mig til antileverpostejsogpastelfarvet babytøj. Følger spændt med.

    SvarSlet
  7. Kæmpe stort tillykke! Og hvor klæder det dig med en så fin babybule 😍
    De er så lækre dine kommende modeller, det er jo lige før at man er nød til at sig en baby mere - tænker ikke mine to store drenge på 8 og 10 hverken kan eller vil mases ned i så små fine stykker strik 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. LOL nej det går sq ikke - Jeg laver dem ikke til mere end 2 år... Men der kommer da andet børne strik fra mig i deres størrelser.

      Slet
  8. Stort tillykke til jer med den lille ny undervejs....håber vi får lov at følge lidt med :)
    Mvh.Annie Buus

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt skal d u nok få lov, men ikke for meget. :-)

      Slet
  9. Kæmpe tillykke. Hvilken dejlig oplevelse for dig. Det er nogle søde modeller. Dejligt du vælger klare friske farver til baby. Held og lykke med bimse og strikkebog. Varme klem, Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan jo ikke rigtig vælge andet - farvetosset som jeg nu en gang er :-)

      Slet
  10. Du er så sej. Stort hurra fra mig skal igså lyde her.

    Du ved hvor meget jeg deler din farveglæde. Og elsker du tør sige det højt!

    Glæd dig til at se tumlingen i Strik. Og nyd det. Lige pludselig synes de al ting krasser! Jeg glæder mig til at se hvad du har fundet på. Er sikker på at Leias kjole og Noas vest kan gå hen og blive sikre hits

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er utroligt spændt på at se hvad folk kan lide, det kommer jo altid bag på mig - Til Strik og mal var jeg sikker på at ponyserien ville vinde, men det blev rævecardiganen folk synes var hittet.

      Slet
  11. Projektet ser spændende ud. Er enig med dig i at vi har haft nok pudderfarvede babyer for slet ikke st tale om bæbrune.
    Et alternativ garn der kunne mangle er et af de hjemmefarvede specklesgarner. Det er der mange der er glade for. Og hvis strikkeren ligger inde med en rest Madelinetosh garn rækker det jo langt. Helst ikke sockyarn hvor der er kunstfibre blandet i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt, jeg er også vild med de håndfarvede fra bla. Sysleriget og Hedgehoge

      Slet
  12. Kæmpe stort tillykke, og sikken en inspiration det giver. Super flotte modeller:-)

    SvarSlet
  13. Tillykke tillykke tillykke :-)
    De opskrifter glæder jeg mig til at kigge nærmere på. Især Karla's sommerdragt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karla's sommerdragt var den første jeg fik på pindene, den er jeg også bare helt vild med :-)

      Slet
  14. Tillykke med jeres baby-bule :)), ville også selv elske babystrik i farver men ved mine unger når det engang bliver aktuelt vil have " spelt-farver" så det må nok hellere efterkommer hvis de også vil bruge det

    SvarSlet
    Svar
    1. LOL Spelt farver, den har jeg aldrig hørt før... Ja nogle gange må man bare rette ind :-) Jeg strikker også i sort, grå og marineblå til min mand :-)

      Slet
  15. Hej Charlotte
    Allerførst STORT til lykke med omstændighederne. Det var gået helt hen over hovedet på mig (måske har du først nævnt det nu! ) glæder mig til at se de fine, farverige modeller. Selvom jeg nu af og til har givet den gas med noget kulørt, for at komme lidt væk fra det grå og meget afdæmpede pudder, nougat cremefarvede. Kærlig hilsen Charlotte Lind

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er gået meget stille med dørene, det er inden for de sidste 14 dage et det er noget jeg har sagt på de sociale medier - Kun de der har været på workshops hos mig har vidst det. Og tak for de søde ord.

      Slet
  16. Dejligt at du skal have et barn, jeg var ved at være bange for om der overhovedet var tid til det. Du kan glæde dig til de ufattelige, lykkelige øjeblikke, og også dage hvor det hele er lidt tungt, men du vil aldrig fortryde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler tak søde, når der ikke er børn i vente er det jo super let at fylde sin kalender godt op - men nu har jeg stortset tømt min kalender for aftaler... Hvilket ikke var helt nemt, måtte nemlig aflyse en del i efteråret - det bliver folk kede af, men de kommer sig nok :-)

      Slet
  17. Stort stort tillykke til jer begge, et stort ønske er hermed ved at gå i opfyldelse. Lillepigen er så heldig med dig som mor! Og skønt med farver i babystrikken igen. Jeg er også vild med bukserne og den lille dragt med krave. Det bliver en velklædt og varm baby, som indtager jeres liv. Knus Troldesofie.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak søde Lisbeth - ja hun kommer ikke til at gå ned på strik vores lille baby ;-P

      Slet
  18. Et stort tillykke med den kommende familieforøgelse <3
    Ih, den bliver så fin i strik - og i farver <3 Hvor er det skønt!
    Jeg kunne heller ikke forestille mig, at du ville vælge pastel, pastel og så lidt mere pastel. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt pastel er godt, meget pastel gir mig kvalme :-) og 1000 tak for de søde ord:-)

      Slet
  19. Stort tillykke Charlotte med " Babybulen" ❤️❤️❤️

    SvarSlet
  20. P.S. Hvis du skulle få lyst til at strikke andet end eget design, så er
    Little Evelyn's fra Little Ediths knit en superskøn model. Jeg er igang med den tredje til det mindste barnebarn, hendes mor elsker den ��.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA Little Edits knit er super sødt. :-)

      Slet
  21. Hvor er det bare skønt for dig! Stort tillykke!
    Så herligt med knald på farverne. De stakkels børn ligner små, grå mus i den der støvede lilla, gammelrosa og grå.

    SvarSlet
  22. Kære Mentor.
    Jeg er så glad på jeres vegne at i skal have en lille pige, der er så mange fantastiske stunder med børn.
    Og også når de bliver voksne, mine to var her i aftes og der blev diskuteret Trump til den store guldmedalje, det en anden form for glæde med børn.
    Mht. hvad jeg bedst kan lide af dine design er det helt klart de små bukser med seler og til efteråret med et par strømpebukser i en kontrastfarve under, det vil være smart. Hav det godt KH Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak Lone, ja vi glæder os helt enormt :-)

      Slet
  23. Tillykke 🎊
    Jeg håber alt det bedste for jeres lille familie,glæder mig til at se dine børnekreationer og håber inderligt at du fortsætter den gode stil med fedt drengebabytøj, selv om det er en lille pige du venter dig. Og at der også må komme lidt opskrifter til drengebørnene fra dine kreative hænder. for guder skal vide at der er mange pudderfarvede kjoleopskrifter der ude i strikkeverdenen... Alt det bedste med jeres lille bundt af glæde.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, jeg lover både at lave strik til små piger og små drenge + en masse unisex i fede farver.

      Slet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.