onsdag den 16. februar 2011

Sådan gør du - lidt om kanter på strik

På opfordring fra flere, skriver jeg her lidt om kanter på strik.

Retrillekant

Først strikker jeg et par cm i glat strik, i den længde jeg ønsker kanten skal have. Efterfølgende strikker jeg en ret rille i en anden eller samme farve. Jeg starter på retsiden, og strikker 2 pinde ret, bryder garnet, og fortsætter igen garnet jeg startede med, fortsætter i glats til stykket måler det samme, som stykket før rillen.


Nu kan jeg folde min kant op, og sy den fast på bagsiden. og strikke det ønskede mønster.

Denne kan kan også strikkes, som det sidste, hvor manskerne strikkes op, følg samme vejledning

Picot kant


Igen strikker jeg et glat stykke, der måler det jeg ønsker min kant skal måle, derefter strikker jeg fra retsiden.
slå om, 2 ret sammen, hele pinden ud

slå om, 2 ret sammen

Derefter strikker jeg glat strik til stykket fra hullerne til pinden måler det samme som stykket før hullerne.

Jeg har skiftet garn, for at vise kanten mere tydeligt. Kanten foldes op, og sys fast bag på.

bagsiden før foldning, jeg folder helt op til farveskiftet, og syr fast i de violette masker.

her syr du.

Hestetømme kant som aflukning
jeg elsker denne afluknings metode, den kan strikkes over 3 - 7 masker
Denne kant er strikket over 5 masker. Strik fra vrangsiden 5 nye masker op fra sidste maske.

før alle masker over på den venstre pind.

stram godt til når du strikker den første maske

strik 4 m.

sidste maske (5.maske) føres løst over på højre pind

strik en maske fra de hvilende masker og

træk den løse maske over - sådan fortsætter du til alle masker er lukket af. og du har en flot heste tømme.

Heste tømmen set fra retsiden - jeg lukker de 5 masker af ved at sy igennem alle maskerne en efter en.

hestetømmen fra bagsiden

2 kommentarer:

  1. Fedt! Tusind tak! Der er lige endnu en ny ting, der skal afprøves!
    :)

    SvarSlet
  2. Jeg har rolou/i-cord/hestetømme kant på min halsvarmer. Spændt på hvad du vælger.

    Sidder lige nu og leget med tanken om at lave et tæppe til hængekøjen i flerfarve teknikken.

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.