tirsdag den 10. juli 2012

Sådan laver du en livline når du skal trævle op


Hmm. der er noget forkert ved det her, der er noget galt med ærmerne. Sådan tænkte jeg efter et par timers strik.... men tænker ikke videre over det.... før end Rachel skrev, at raglan'en jo ikke skulle rykkes, men at indtagningerne skulle være flest på ærmet... Godt så - der skal trævlet 9 cm op. Og nu vil jeg så lige vise dig et lille tip, der kan være meget god, når nu der skal trævles, og man er lidt bange for at det kan gå galt.


Jeg sætter min pind i de masker der ligger lige før fejlen, jeg stikker ind i alle masker, og er omhyggelig med at følge omgangen. Her har jeg bare trukket min pind ud.... det kan ikke rigtig løbe... Det tog ca 20 minutter at få pinden i de lidt over 400 masker, dette kan sikkert gøres hurtigere, hvis ikke også jeg sad og var lidt på computeren imens.


Trævle trævle trævle, og vupti, nu er jeg klar til at strikke igen... og ingen masker er løbet.


Sådan kom det færdige resultat til at se ud, opskriften kan du hente helt GRATIS hos Filcolana. Garnet er desværre udgået, men prøv deres nye Pernilla, den matcher strikkefastheden


Kunne du bruge dette tip? 

Vil du se flere strikketips her på bloggen, så skriv en kommentar, med et ønske... 

18 kommentarer:

  1. Sådan gør jeg også. Mit problem bliver så bare at den første gang trevlede jeg op i flere farver, der blev en klump som IKKE kunne deles ad igen. Jeg har lært af fejlen og ruller sammen undervejs.

    Flot du viser det med billeder, og forklarer det undervejs.
    Trøjen er så fin, jeg er helt vild med den turkise farve.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Sikke en skøn trøje du har gang i. Jeg bruger også det trick. Jeg bruger altid en pind min 1 str mindre til at stikke ind, så synes jeg det går hurtigere.

    Hilsen Kis

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et godt tip, jeg bruge bare den jeg har taget ud :-)

      Slet
  3. Tak for tip. Det vil jeg bruge nu hvor jeg er nødt til at pille 9 rækker Linnea op, fordi jeg troede jeg kunne snige mig udenom den fejl jeg fik lavet i Silkeborg... æv.
    Godt man har et hækletøj eller 10 at trøste sig med, når strikken driller.

    Men nu tør jeg da gøre det uden at få for mange tics!

    SvarSlet
  4. Hej Charlotte.

    Det er bare sådan en fed bluse du har gang i for tiden - glæder mig helt vildt til den kommer på Filcolanas hjemmeside, så den kan strikkes :) Jeg har selv haft en del gang i mine strikkepinde og har lige igår aftes fået en lille pigekjole af pindene - den ligger på min blog. Jeg har faktisk også fået anskaffet mig et Knit Pro rundpinde begyndersæt her i lørdags og jeg er officielt blevet Knit Pro fan og tilhænger, for de er så gode for mine hænder og resten af kroppen :)

    Knus Lene / StrikkeMutter

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har linket til trøjen i indlægget :-)

      Slet
  5. Super smart trick. Tusind tak lige hvad en nybegynder som mig, der ofte piller op har brug for. Fantastisk smuk trøje du har gang i.
    Mvh Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. "En rigtig strikker trævler op hver dag" Citat Annette Danielsen ;-)

      Slet
  6. Super trick, tak for tip!
    Kommer altid lidt i angsttilstand, når jeg skal trevle større arbejder op. Eller sokker ;)

    SvarSlet
  7. Super trick, tak for tip!
    Kommer altid lidt i angsttilstand, når jeg skal trevle større arbejder op. Eller sokker ;)

    SvarSlet
  8. Tak for tippet. Fedt du deler dine erfaringer ud. Knus Helle

    SvarSlet
  9. Hold da op en god ide,den kan ihvertfald spare mig for tid ,jeg strikker altid pænt tilbage maske for maske,nu tøt jeg godt hive pinden ud ,TAK igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den langsomme vej Tink (omvendt knit) hedder det på engelsk. Det lyder bare ikke lige så godt på dansk kirts / strik...

      Slet
  10. Lis, lige præcis det problem løb jeg også ind i, men efter en kamp med garnet, vandt jeg.
    Glad for i nød tippet.

    SvarSlet
  11. Den metode til optrævling måtte jeg også bruge den anden dag. Det tog nu mere end 20 minutter da der er en trøje med skiftevis almindelig uld og så en sytrådstynd uld. Men alligevel er det den letteste og sikreste metode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange er det svært at trævle op i garner der griber ind i hinanden... et tip kan være at smide det hele i en pose i fryseren i 1 times tid. Det hjælper lidt.

      Slet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.