torsdag den 16. juli 2015

Kreativ sommerhøjskole 2015


Ind i mellem har jeg fornøjelsen af at undervise i et emne i mange timer, således at det bliver til et kursus frem for en kort workshop. Det er den form for undervisning jeg holder mest af.

Denne gang har jeg været på højskole og for andet år i træk har jeg haft fornøjelsen af at undervise i en lille uge. 


Det var også Bodil's andet år, hos hende kunne man gøre eksperimenter ud i vævestrikkens skønne univers.


Lisa havde sit første år og slog igennem med et brag af en fest. Først med et super foredrag, der fik os alle til at ville strikke på p 2,5 i lækkert lækkert garn og med masser af figur i. Lisa underviste også i Aran strik, super inspirerende at se alle de smukke snoninger.


Det var også Karen Marie's første år på højskolen, hos hende blev der broderet på strik - noget som jeg er helt vild med. 


Og Gitte underviste i akvarel og holdt et lækkert oplæg om Emil Nolde - hvor efter vi alle tog navneforandring til hvor vi kom fra... Emil kom fra Nolde, men hed ikke Nolde.... Charlotte Udby kunne være et af mine navne  eller Charlotte Strøby Egede...(har boet en del steder). Gitte satte gang i morgengymnastikken, noget vi alle havde godt af, selv om vi jo helst bare ville sidde og strikke.


Annika, der til dagligt underviser i Design på Højskolen var vores Kursusleder, hun holdt flere oplæg om design og tog sig rigtig god af os alle.


Vi startede dagen med basis farvelærer og hvordan denne kan omsættes til garn, vi byggede farvecirkler i et væk, hver dag med et nyt hold, hver dag en lidt ny kombination af de 12 farver farvecirklen er opbygget af. På min hold har jeg altid fokus på Ittens farvelærer og så strikkerens personlige farvefornemmelser. Det der er den rigtige røde for mig, er ikke altid den samme som de mange strikkere, jeg efterhånden har haft gennem mit kursus vælger som den rigtige røde. Når vi kommer til de violette er der ALTID uenighed.


Når du arbejder med farver i garn, må du bruge det du har, her havde vi 96 skønne farver i Supersoft fra Garnpusher, der havde sponseret garnet til ugen - TAK GARNPUSHER. Først skulle vi finde de klare farver, altså de mest rene. Hvis du vil læse om farvelærer og farvecirkler så er det her.


Efterfølgende var det den mørke. Som de fleste andre garnmærker, har Garnpusher en fantastisk palette når det kommer til violet, blå og grøn, hvor det halter er på de røde, orange og især de gule. Men det lykkes.


Den lyse farvecirkel er jeg helt vild med - som du nok ser mangler de orange - og hvad gør du så? Jo du må tage en beslutning om at en af de andre med lidt rødt i kan bruges i stedet for. Vi tog de lyserøde og besluttede at de kunne erstatte de orange der manglede. Og det er præcis det jeg mener med at du må arbejde med det du har, når det kommer til farvelærer og garn. 


Ikke-farverne kikkede vi også på, de blev delt op i 3 skalaer, en sort/hvid skala, en med de kolde brune og en med de varme brune.


Så blev det endelig tid til at strikke, eller rettere næsten tid. Nu var skulle der tages stilling til hvilke farver og hvilken model der skulle strikkes.


Det er faktisk ikke så nemt at vælge farver  skal jeg hilse at sige 


Men når fraverne endelig var valgt - og nøglerne skulle vikles - så følte alle at de endelig var kommet i gang.  For nu skulle der langt om længe strikkes.


Alle fik lavet et smukt farvekort, så de kunne huske, hvilke farver, der skulle i hvilket nøgle, og hvilket nøgle der så er bundfarve og hvilket der er mønsterfarve og dominant.


Der blev viklet mange smukke nøgler, de her synes jeg næsten kunne minde om det smukke garn fra Noro.


Nøglerne her ligner stor æg - vi kalder dem Farberge ;-)


De der var øvede i at strikke mønsterstrik valgte at strikke huen, der havde lidt flere udfordringer end Ipad sleavet. De fil lov at prøve kræfter med 2 farvet rib og dobbelt centeret indtagninger.


Smukke farver og lækkert forløb.


Når strik og negle matcher 



Dagen blev afsluttet med ægte rundkredspædagogik aka Pralerunden. Her fik vi set hvad hinanden havde strikket, hvilke farvevalg og hvilke længder der var valgt. En skøn måde at lærer af andres erfaringer og så er Pral jo altid godt når det kommer til strik. Noget vi gør alt for lidt. Her under et lille udvalg fra Pralerunden. Jeg fik ikke taget  gode nok billeder - BEKLAGER.


Jeg er ret imponeret over hvor hurtigt nogen strikker. 




Onsdagaften havde jeg fornøjelsen af at holde foredrag og Miniworkshop for alle skolens kursister (små 60 pers). Det var første gang jeg skulle fortælle om og undervise i Hakning...  På 1,5 time nåede vi lidt historie, basis masken, melerede striber og almindelige striber. 

Det er altid sjovt at undervise så mange, det er en kæmpe udfordring at holde fokus og få alle med. At holde sådanne et foredrag og miniworkshop med så mange mennesker kræver noget mere end et heldagskursus sådan energi mæssigt. Heldigvis er det super sjovt.



Læs mere over hos Anne, der har blogget dagligt fra opholdet. Så kan du også se hvad der skete på de andre hold :-)





12 kommentarer:

  1. Lyder som det har været en rigtig spændende og inspirerende uge med gode oplevelser, som der kan leves højt på i lang tid. Dejligt. Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, ja det var et fantastisk ophold de havde skruet sammen. Anbefaler varmt at tage på Højskole for at strikke :-)

      Slet
  2. Du har virkelig fået meget med!!! Det hele komponeret med bare at sætte sig til bords m dejlig mad. Uden at løfte en finger. Og ja Då selvfølge at kunne strikke live med på Woolspires sommerKAL. Kæmpe hit!

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler, savner helt at være sammen med alle de dejlige strikkende kvinder. Men vi to vi ses jo snart igen :-)

      Slet
  3. Uhhh - bliver helt misundelig. Narj- jeg havde en skøn tur til Scotland - men næste år! Så må jeg da også være med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Scotland er da bestem heller ikke dårligt :-)

      Slet
  4. God kavalkade af dejlige strikketimer.
    Det kan i hvert fald anbefales at tage på strikkehøjskole!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bestemt, er vild med dine indlæg fra dagene :-)

      Slet
  5. Ser og høres utrolig spennende ut!
    Fargelær var et av de kjekkeste fagene eg hadde
    under min studietid som Grafis designer-Kjempegøy å leke med farger :)

    KOS deg og ha en flott helg :)
    Klem Vibbedille :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler tak Vibbedille, farver er også bare det jeg kan få flere dage til at gå med - ren fordybelse. God Weekend til dig også :-)

      Slet
  6. Godt at du fik taget billeder af det hele, det gjorde jeg ikke. Fin stemningsrapport fra en dejlig uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler det er ikke mig der har taget billeder, jeg har fået dem af de skønne kursister. Tak for en hyggelig uge Bodil :-)

      Slet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.