mandag den 9. februar 2015

Strik i Fællesskab på By Kaae - Hue og vanter med magiske nøgler fra Alt om håndarbejdes julemagasin 2014 # del 1 af 4 - Valg af farver og vikling af nøgler



Velkommen til årets første SIFs (Strik i fællesskab). Dette er del 1 af 4.

In English
This is a knit along after a danish pattern, not all in this post is translated.

Over de kommende 4 uger strikker vi sættet her, bestående af luffer og en hue, opskriften findes i Alt om håndarbejdes julemagsin 2014. læs mere her

De 4 del opgaver
Del 1, valg af farver og vikling af nøgler - Strik Rib på luffer, 2 på en gang
Del 2, 2 luffer på en gang + sammen syning i toppen med maskesting
Del 3, Huen, strik
Del 4, huen hestetømmekant og pompon

DEL 1

Valg af farver;
I november skrev jeg et indlæg om at bruge rester og om at vælge farver, det vil jeg anbefale dig at læse. Følg blot linket her.

Mit farvevalg 
Jeg har allerede et tørklæde som jeg har strikket med magiske nøgler, som jeg ved jeg gerne vil matche mit Folkloresæt til. Nemlig Nordic Light.


I Nordic Light bruger jeg 12 farver, så det samme gør jeg her. Alle 12 farver er der super meget knald på - det bliver en fest at strikke!

Short in English
Choosing colors for my magic yarnball. I want this Folklore hat and mitten set to match my Nordic Light cowl. 


De 12 farver deler jeg nu i 2 farvegrupper, den lyse gruppe, den til venstre, tegner jeg mønsteret med og den mørke, den til højre, udgør min bundfarver. Jeg kunne også have sagt røde over for blå, altså Violet, pink orange over for gul grøn blå.
Samtidig har jeg besluttet at det 2-farvet krydsopslag, hestetømmekanten på huen og pompon'en skal have farven Koral fra den lyse bunke. Derfor sikre jeg mig at jeg har nok af den... Det kan man gøre på flere måder, jeg vælger at lave min pompon nu, og vikle små 20 g af til krydsopslag og hestetømme kant - så har jeg helt sikkert nok. 

Short in English
After choosing 12 colors, I have to make 2 magic yarn balls, colour A and Colour B, as we will be knitting from a colour chart. 
I have made my choice light for the pattern and dark for the background. An other choice could have been, Blue, green and yellow in one ball and pink, violet and orange in the other. 

Vejledning til at vikle magiske nøgler
finder du ved at følge linket her


Vi Begynder med vanterne. Jeg foreslår at du strikker begge to enten på en gang, eller i etapper. På Engelsk findes der en rigtig fin video fra Very Pink, der viser, hvordan du kan strikke 2 på en gang på 2 rundpinde. Du behøver ikke at kunne engelsk, for at kunne forstå denne video. Følg linket til videoen. 

Strik Ribben som beskrevet i opskriften på de tynde pinde. 

På mandag viser jeg hvordan vi foresætter lufferne ud fra Teknikken 2 luffer på en gang.

Kender du ikke det 2-farvet krydsopslag, så har jeg lavet en fotovejledning, som du finder lige her.

Over på Facebook, har jeg oprettet en side By Kaae strik i fællesskab, her kan du vise dine progres billeder frem, og ellers bare hygge med alle de andre, der strikker med. Følg linket her 

På Instagram bruger vi følgende Hashtags til denne SIFs #sifs #bykaae #StrikIFællesskab #magiskenøgler #folklore 

Rigtig god strikkelyst





2 kommentarer:

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.